Volkswagen Golf MK2
Więc kiedy w 1983 roku do niemieckich salonów trafił Volkswagen Golf Mk2, wszyscy zadawali sobie jedno pytanie: czy jest on tak samo dobry jak poprzednik?
Niemcy postarali się, żeby nowy model był pod każdym względem lepszy od Mk1. Zaczęli od płyty podłogowej, zwiększając rozstaw osi o 75 mm. Długość auta wzrosła o 250 mm. Dzięki temu zwiększyła się nie tylko ilość miejsca na nogi, z której ucieszą się pasażerowie tylnej kanapy, ale również pojemność bagażnika, który teraz pomieści maksymalnie 336 l.
W podstawowej wersji wyposażenia C auto stało na 13-calowych felgach wciśniętych w opony 155/70. Co ciekawe, mimo braku wspomagania kierownicy czy trybu przerywającego wycieraczek samochód był wyposażony w szyberdach, a w niektórych wersjach nawet w automatyczną skrzynię biegów.
Najsłabsza jednostka benzynowa dostępna w Golfie Mk2 to benzynowy motor o pojemności 1,0 l, generujący 45 KM oraz 74 Nm momentu obrotowego. W tym przypadku o jakichkolwiek osiągach można zapomnieć.
Podobnie jest z najsłabszym dieslem - silnikiem 1.6 D o mocy 55 KM i 100 Nm momentu obrotowego. Pierwsza setka w 18 s i prędkość maksymalna nieco ponad 140 km/h. Na szczęście jednak diesel broni się niskim spalaniem oraz bezawaryjnością, a jednostka ta była dostępna także w mocniejszych wersjach TD oraz TDic/GTD, w których rozwijała nawet 80 KM.
W 1985 roku, dwa lata po wejściu na rynek Golfa Mk2, debiutuje nowy Golf GTI. Auto jest napędzane szesnastozaworowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,8 l, produkującym 139 KM. To jednak nie najszybsza wersja Golfa Mk2, ponieważ w 1989 roku na rynku pojawiły się dwie specjalne wersje: Golf Rallye oraz Golf G60 Limited.
Rallye było wersją wyposażoną w nieco zmienione nadwozie i przednie reflektory przypominające z wyglądu te z Jetty. G60 to natomiast oznaczenie jednostki benzynowej o pojemności 1,8 l wspomaganej kompresorem. Silniki te osiągały nawet 210 KM oraz 247 Nm momentu obrotowego.
Jednak w topowej wersji Limited, czyli tej o mocy 210 KM, liczba wyprodukowanych egzemplarzy została ograniczona do 71 sztuk, a za każdą z nich trzeba było zapłacić wówczas aż 68 500 marek niemieckich. Każdy z tych Golfów rozpędzał się do pierwszej setki w 7,4 s oraz osiągał prędkość maksymalną 231 km/h.
Spośród wielu wersji specjalnych warto zwrócić na Golfa Country wyposażonego w nieco wyższe zawieszenie, zmienione zderzaki oraz napęd na cztery koła. Chodziło o to, by auto radziło sobie także poza drogami utwardzonymi. Powstało zaledwie 6697 egzemplarzy Golfa Country.
W lutym 1986 roku Volkswagen zaprezentował pierwszą wersję Golfa z napędem na cztery koła. Golf Syncro, bo tak nazywało się to auto, dostępny był w obu wersjach nadwoziowych (trzy- oraz pięciodrzwiowej), a pod jego maską pracował benzynowy silnik o pojemności 1,8 l. Przez prawie 10 lat produkcji Volkswagena Golfa Mk2 z fabryk wyjechało ponad 6,3 miliona
Gigantyczna popularność Golfa drugiej generacji oraz niezawodne jednostki napędowe przyniosły Volkswagenowi opinię producenta niezniszczalnych i bardzo praktycznych samochodów. Do dzisiaj po drogach, również naszego kraju, jeździ mnóstwo Golfów Mk2, które nadal dobrze sprawdzają się w swojej roli – są tanim środkiem transportu.
Tanie części zamienne, niskie koszty utrzymania, niezawodne silniki wysokoprężne to tylko jedne z zalet Golfa Mk2. Do wad można zaliczyć przestarzałą konstrukcję, niski poziom bezpieczeństwa oraz praktycznie brak jakiegokolwiek wyposażenia.
Wersje wyposażeniowe
- C
- CL
- GL
- Carat
- GLX
- GT
- GTI
- GTI G60
- GTD
- Rallye
- Country
- Country Chrom Edition - powstało 558 egzemplarzy
- Country Wolfsburg Edition - powstało 50 egzemplarzy
- Limited
- Special
- Fire and Ice
- Edition Blue
- Edition One
- Function
Dane techniczne
- Długość: 3985mm, 4040mm (z szerokimi zderzakami)
- Szerokość: 1665mm, 1680mm (z nakładkami GTI), 1700mm (z nakładkami G60)
- Wysokość: 1415mm, 1405mm (GTI)
- Rozstaw osi: 2475mm
- Rozstaw kół przód/tył: 1413/1408mm
- Średnica skrętu: 10,5m
- Pojemność zbiornika paliwa: 55l
- Zbiornik płynu do mycia szyb: 4,2l
- Zbiornik płynu do mycia szyb tylnej szyby: 1,6l
- Zbiornik płynu do mycia szyb z układem mycia reflektorów: 9,2l
- Pojemność bagażnika: 336l (hatchback), 228l (syncro)
- Układ chłodzenia: 6,3l
- Olej silnikowy (1.1 i 1.3l): 3l
- Olej silnikowy (1.6 i 1.8l): 4l
- Olej silnikowy (diesel): 3,5l
- Olej skrzyni biegów 084 4-biegowej: 2,2l
- Olej skrzyni biegów 085 5-biegowej: 3,1l
- Olej skrzyni biegów 020 4-biegowej: 1,5l
- Olej skrzyni biegów 020 5-biegowej: 2,0l
- Olej skrzyni automatycznej do napełniania za pierwszym razem: 6l
- Olej skrzyni automatycznej do wymiany: 3l
- Obciążenie dachu: 75kg
- Współczynnik oporu aerodynamicznego: Cx=0,34